Til innhold
  • ENG
  • Kundeservice
  • Aktuelt
  • Om IVAR
  • Spørsmål og svar
  • Søk
  • Vann
  • Avløp
  • Gjenvinning
  • Åpningstider
  • generic
    Renovasjon Ryfylke
  • Vann
    • Avløp
      • Gjenvinning
        • Åpningstider
        • generic
          Renovasjon Ryfylke
        • Spørsmål og svar
          • Vann
          • Avløp
          • Gjenvinning
        • ENG
        • Forside
        • Spørsmål og svar

        Ofte stilte spørsmål

        Her får du svar på noen av de mest vanlige spørsmålene.

        • Hva er IVAR?

          IVAR IKS er et interkommunalt selskap med ansvar for vann, avløp og renovasjon.

          Vi har som formål å anlegge og drive kommunaltekniske fellesanlegg for vann, avløp og renovasjon (gjenvinning). Selskapets visjon er å sikre regionen markedets mest konkurransedyktige vann-, avløps-, og renovasjonstjenester.

          Selskapet eies av kommunene Gjesdal, Hå, Klepp, Kvitsøy, Randaberg, Sandnes, Sola, Stavanger, Strand, Time, Hjelmeland og Suldal, med et samlet innbyggertall på ca. 340.000.

        • Hvor får jeg tak i kompost?

          Fra mandag 6. mars 2023 kan du kjøpe kompost på IVAR gjenvinningsstasjon Forus og Sele. Les gjerne mer på vår side om kompost her.

        • Hvorfor har ikke søppelet mitt blitt hentet?

          Det er kommunene og ikke IVAR som er ansvarlig for å hente avfall hjemme hos husholdningene.

          Gjenvinningsordningene i din kommune finner du på kommunens nettsider.

          Hvis du bor i Ryfylke må du kontakte IVAR Renovasjon Ryfylke. 

        • Finnes det kart over IVARs anlegg?

          Det gjør det. Under kategoriene vann og avløp kan du klikke på "Våre anlegg", og under gjenvinning kan du klikke på "Gjenvinningsstasjoner". Da vil du se en oversikt over våre anlegg og hvor vi holder til. 

        • Hvordan kan jeg søke om IVAR-vannflasker?


          Er du interessert i å søke om flasker, er du velkommen til å sende oss en e-post til vannflasker@ivar.no. E-posten må inneholde hvem du søker for, hvor mange vannflasker du søker om og om du ønsker store flasker til voksne (0,5 L) eller små flasker til barn (0,33 L).

          Vi besvarer innkomne e-poster når vi starter å dele ut flaskene våren 2023. 

          IVAR deler ut vannflasker til blant annet barnehager, skoler og idretts- og fritidstilbud. 

          Utlevering skjer på faste tidspunkt ved vårt hovedkontor på Mariero etter avtale. Flaskene kan ikke sendes i posten. 

        • Kø på Forus?

          Det er alltid vanskelig å forutsi om det er kø eller ikke på Forus gjenvinningsstasjon. Lørdager og påske er spesielt travle og trafikken varierer fra time til time. 

           

        • Bør jeg teste vannkvaliteten i springen hjemme?

          Nei, får du drikkevann fra IVAR trenger du ikke teste vannet selv. Vi sikrer at vannet du har i springen er trygt og godt å drikke, i henhold til drikkevannsforskriften. 

        • Hvorfor må avfallet leveres løst eller i gjennomsiktige sekker?

          Det er forbudt å levere søppel i sorte/fargede søppelsekker på alle IVARs gjenvinningsstasjoner. Alt avfallet skal leveres løst eller i gjennomsiktige sekker på våre gjenvinningsstasjoner.

          Hvorfor? Mesteparten av det folk til daglig ser på som avfall, er en ressurs som kan brukes på ny. Sammen med avfallet som i dag leveres i sorte avfallssekker, kommer ofte elektrisk avfall, farlig avfall, glass og metall. For å unngå dette, skal alt leveres løst eller i gjennomsiktige sekker. Farlig avfall og elektronikk sortert feil kan også føre til brann, og dette unngår vi ved gjennomsiktige søppelsekker.

          Den innsatsen du og vi gjør sammen, fører til at 80 % av alt avfall gjenvinnes. Vi begynner virkelig å bli gode, men sammen kan vi bli enda litt flinkere. Gjennomsiktige avfallsekker gjør at du sorterer bedre.

        • Er det mulig å besøke IVARs anlegg?

          Vi tar imot besøk fra skoleklasser, lag og foreninger (på dagtid), på Langevatn vannbehandlingsanlegg og Sentralrenseanlegget Nord-Jæren.

          Du kan bestille tid her www.ivar.no 

        • Er det sant at avløpet havner i sjøen?

          Ja. Etter at du har vasket deg eller brukt toalettet, går avløpet/kloakken gjennom lange rør under jorden og pumpes videre av pumpestasjoner. Avløpsvannet ender opp ved ett av IVARs renseanlegg. Der blir vannet renset, før det slippes ut i sjøen.

          IVAR bidrar dermed til å holde sjø og strender rene.

        • Hva skal kastes i hvilken dunk?

          Lurer du på hva som skal kastes i hvilken dunk? Skriv inn det du vil sortere i søkefeltet under og vi forteller deg hvordan:

           

           

           

        • Hvorfor skal ikke mat, hår og q-tips kastes i do?

          Søppel som kastes i toalettet er et stort og dyrt problem. 

          Hvis det blir tett, kan kloakken komme opp i sluket. Det er kanskje ikke akkurat det en ønsker seg mest når en står i dusjen... Ofte må profesjonelle ta jobben med å åpne opp avløpet igjen, og det kan bli dyrt for den enkelte huseier.

          Matvarer og matrester skal heller ikke kastes i do. Gjør vi det, er det en stående invitasjon til kloakkrottene om å trives og bli mange.

          Blir det skikkelig store forstoppelser i avløpsrørene, må IVARs anlegg repareres. Det koster samfunnet mye, og kan i verste fall føre til at kommunene må øke avgiften til innbyggerne.

          Hjelp oss å holde rørene åpne, ikke kast søppel, matrester og fett i do!

        • Hvor kommer drikkevannet i regionen fra?

          De fleste IVAR-kommunene får vann fra Langevatn vannbehandlingsanlegg i Gjesdal kommune. Stølsvatn i Bjerkreim og Storevatn i Gjesdal er vannkilder for dette anlegget. Hagavannverket i Hå kommune er reserveanlegg og Stokkavannverket i Stavanger kommune fungerer som kriseforsyningsanlegg.

          Krokaheia vannverk ligger i Strand kommune og er hovedforsyning til området Jørpeland - Tau. Oltedal vannverk forsyner 800 personer i Oltedal og Gilja vannverk i Gjesdal forsyner områdene Gilja og Dirdal.

        • Må det tilsettes tilsatsstoffer i oppvaskmaskiner?

          For vanlige husholdninger er det normalt ikke nødvendig med tilsetningsstoffer i oppvaskmaskiner. Hardheten i IVARs drikkevann tilsvarer ca 3 °dH (tyske hardhetsgrader), noe som kan karakteriseres som bløtt.

        • Hvor får jeg tak i poser til matavfallet?

          Poser gis bort eller selges av din kommune.

        • Hvor kan jeg levere hageavfall?

          Hageavfall og greiner kan leveres på IVAR gjenvinningsstasjon Sele eller Forus hele året. Vil du bruke sekker er det viktig at du bruker gjennomsiktige sekker. Det er forbudt å levere i sorte/fargede sekker.

          Hente- og leveringsordninger i din kommune finner du på kommunens nettsider, eller på hentavfall.no

        • Hvorfor har jeg brunt vann i springen?

          IVAR leverer vann til de enkelte kommunene gjennom store vannledninger, og kommunene frakter vannet videre til deg. Hvis du har problemer med vannet må du kontakte kommunen du bor i. 

        • Hvor finner jeg åpningstider?

          Bruk menyen øverst, klikk på knappen: Åpningstider.

        • Skriv ut
        • Tips en venn
        Del på
        • Del på Facebook
        • Del på LinkedIn
        • Del på Twitter

        Spørsmål og svar

        • Vann
        • Avløp
        • Gjenvinning

        IVAR Hovedkontor Mariero

        Organisasjonsnummer 871035032.

        Telefon: 51 90 85 00
        Postadresse: Postboks 8134, 4068 Stavanger
        Besøksadresse: Breiflåtveien 16/18, 4017 Stavanger
        Finn ansatt  

         

        Vakttelefon vann/avløp:
        975 07 200

        IVAR Gjenvinningsstasjon Forus:

        Telefon:
        52 97 95 00 (08:00 til 15:00 man-fre)
         
        Tilgjengelighetserklæring
        • Gå til Facebook
        • Gå til Youtube
        • Gå til Twitter
        • Gå til LinkedIn

        sertifisering

        Info om personvern  

         

         

        Levert av: CoreTrek | Publiseringsløsning: CorePublish