IVAR og Stangeland Maskin kjører elektrisk
Nå skal el-lastebiler frakte det du leverer på gjenvinningsstasjonene videre i kretsløpet.
IVAR IKS og Stangeland har inngått en femårskontrakt for henting og transport av rundt 27.000 tonn årlig med avfallsfraksjoner fra gjenvinningsstasjonene på Nord-Jæren, Kvitsøy og Ryfylke. Det sorterte avfallet skal leveres til videre gjenvinning og mottak i regionen.
Kontrakten har oppstart 1. januar 2024 og allerede i løpet av våren blir topp moderne elektriske Stangeland-lastebiler med store IVAR-containere ofte å se på veiene.
Kutter 227 tonn CO2 årlig
Bruken av elektriske lastebiler i denne transportjobben vil føre til reduksjon i CO2-utslippene på cirka 227 tonn årlig, sammenlignet med bruk av dieseldrevne lastebiler, ifølge Stangeland Maskins beregninger.
- Det er flott at denne store transportjobben skal utføres med mer miljøvennlige ellastebiler. Vi i IVAR har et mål at innen 2030 skal 95 prosent av all energi som brukes i egen drift være fornybar. Dette er enda et skritt i riktig retning, sier administrerende direktør Ingrid Nordbø i IVAR IKS.
Ifølge Miljødirektoratet er nullutslipp fra tungtransporten det nest viktigste klimatiltaket i norsk ikke-kvotepliktig sektor. IVAR IKS har vedtatt at det interkommunale selskapets anleggsplasser og driftsmidler i framtiden skal være fossilfrie.
- I IVAR IKS jobber vi for et samfunn der ingenting går til spille og vi ønsker å bidra til å nå utslippsmålene, både ved å kutte egne utslipp og ved å gjøre overgangen til elektrisk tungtransport lettere for andre, sier Nordbø.
– Tiden var riktig
Stangelands visjon er å være ledende i bransjen, noe som fordrer en framoverlent og løsningsorientert tilnærming til bærekraft og miljø. Å tenke bærekraftig er en viktig del av hverdagen i Stangeland, og entreprenøren gjør allerede mye der de kan for å redusere utslipp og generell påvirkning av miljøet der arbeid utføres. Et unikt transportstyringssystem sørger allerede for god utnyttelsesgrad av vogntogene sånn at man i så stor grad som mulig unngår unødig kjøring.
Det er disse toppmoderne lastebilene Stangeland har gått til innkjøp av. Bilene leveres våren 2024. Foto: Scania
Å vinne en jobb som innebærer veitransport med elektriske kjøretøy er derfor svært spennende for Stangeland, og helt i tråd med målene entreprenørselskapet har satt seg.
– Det er jillt å få være med på det grønne skiftet, i tillegg til at dette er en lang kontrakt for oss. Vi får være med å bidra til utviklingen videre, og at vi kan kjøre 60 tonn elektrisk ser vi på som starten på noe spennende. Dette gir oss både erfaring og muligheter når det kommer flere lignende jobber i fremtiden, sier Tommy Stangeland, daglig leder i Stangeland Maskin.
Grønt skifte
De tre lastebilene som er bestilt inn er foreløpig siste generasjon elektrisk drivlinje fra Scania. Teknologien begynner å bli såpass god og pålitelig at det opplevdes riktig for Stangeland å satse nå.
I Stangeland er det maskin- og transportsjef Kjell Arild Egeland som har stått i spissen for å satse elektrisk nå.
– Stangeland ønsker å være i front. Vi vil være med på det grønne skiftet og vi ønsker å bidra. Så er det spennende å få prøve seg med så mange biler. Vi tar nå sjansen og kjøper tre elektriske biler som ikke er utprøvd enda engang, forteller han.
Men selv om de aktuelle nullutslippsbilene er satt i bestilling, og dermed ikke blir satt i drift før til neste år, føltes det ifølge Egeland riktig å satse nå.
– Nå følte vi at tiden var inne, for utstyret og batterikapasiteten har blitt såpass mye bedre. Nå tenkte vi at her kan vi få til noe. Alle våre lastebiler per i dag har Euro 6-standard, og da er elektrisk det naturlige neste steget, sier han.