Anskaffelser/innkjøp

IVAR IKS har et ansvarsområde og en aktivitet som spenner svært vidt. Det å forsyne en stadig økende befolkningsregion med vann, avløp og renovasjon gir stor aktivitet med kontinuerlig behov for planlegging, utbygging og ekspansjon for å kunne tilfredsstille regionens behov for høyverdige anlegg med tilstrekkelig kapasitet. 

Av dette følger også omfattende behov for anskaffelser. IVAR har som mål å gjøre kjøp med de beste anskaffelsesprosesser og med bruk av gode hjelpemidler og tjenester. 

Alle kjøp er underlagt regelverket for offentlige anskaffelser. Regelverket består av Lov og forskrift om offentlige anskaffelser og Forskrift om innkjøp i Forsyningssektoren (forsyningsforskriften). 

IVAR sender ut tilbudsforespørsler og kunngjør stadig konkurranser om kjøp av varer, tjenester og bygg- og anleggsarbeider på den nasjonale databasen for offentlige innkjøp Doffin.

IVAR oppfordrer alle som ønsker å levere varer og tjenester til IVAR om å sette seg inn i regelverket for offentlige anskaffelser.

 

For henvendelser kontakt

Anskaffelsesleder Geir Strømland
Mobil:  47 50 95 65.

 

Gjeldende regelverk

 

Mer informasjon

 

Elektronisk handel

IVAR IKS digitaliserer innkjøpsprosessen. Løsningen er basert på den internasjonale standarden PEPPOL og norsk tilpasning EHF (elektronisk handelsformat).

 

Hva betyr dette for leverandører?

Direktoratet for forvaltning (Difi) har lagt til rette for bruk av en felles infastruktur for samhandling mellom leverandører og offentlige virksomheter. Av dette tar IVAR nå i bruk det felles formatet for elektronisk samhandling (CEF eDelivery og e-handelsformat(EHF)).

Den store besparelsen for leverandører er å kunne ta i mot og sende elektroniske meldinger via en kanal til flere offentlige virksomheter samt kunne dokumentere dette. Det å kunne behandle en ordre maskinelt frigjør ressurser hos leverandøren til annet markedsarbeid.

Les mer leverandørenes gevinster her.

IVAR ønsker, og vil etter hvert kreve at alle leverandører skal kunne ta i mot en elektronisk bestilling (ordre) og sende elektronisk ordrebekreftelse tilbake. 

Navnet på den standardiserte ordren fra offentlige oppdragsgivere er EHF. EHF står for Elektronisk Handelsformat og vil bety at alle elektroniske ordrer fra det offentlige vil være like. Dette vil gjøre det lettere for alle leverandører sine ulike ordrebehandlingssystem og kunne importere de elektronisk.

For å kunne ta imot og sende EHF- ordre og ordrebekreftelse må systemet ditt være koblet opp mot EHF infrastrukturen. Vi anbefaler derfor at leverandører sjekker og sikrer at ordrebehandlingssystemet kan ta i mot EHF ordre. Her kan det sjekkes om økonomisystem kan ta i mot EHF Ordre. Les mer her. 

 

IVAR IKS sin oppfordring til leverandører

Vi oppfordrer alle leverandører som har avtale med IVAR, om å kontakte oss når det kan tilbys varekatalog i EHF format. Ta kontakt, jo før jo heller.

 

Litt om bestillingsmetodene

IVAR vil sammen med leverandøren finne den avropsmetoden som passer leverandør og varesortimentet best. Alle avtaleleverandører skal levere en varekatalog i EHF og må inngå en samhandlingsavtale som regulerer datakvalitet og hvordan data utveksles.

Ønsker du å komme i kontakt med oss vedr elektronisk handel, send oss gjerne en e-post på innkjop@ivar.no.

 

Fakturainformasjon

IVAR IKS krever at alle leverandører sender faktura og kredinota som EHF- faktura enten via nasjonale standarder eller PEPPOL.

 

Krav til faktura

  • Organisasjonsnummer 871035032 skal alltid benyttes.
  • Faktura stilles til IVAR IKS.
  • Faktura skal merkes med  bestillingsnummer/ ordrenummer dersom dette framkommer på bestilling fra IVAR. Nummer legges i standardfeltet iht standarden.
  • Faktura skal merkes med bestillers navn.

Eventuelle fakturaspørsmål kan rettes til økonomiavdelingen på e-post: regnskap@ivar.no.

 

Ytterligere informasjon