Pil venstrePil høyreDekor, prikker

Du er her:

Fornøyd med nytt spill

IVARs mobilspill avspilt over 180.000 ganger!

For å gjøre folk oppmerksomme på hva som ikke skal kastes i toalettet, har IVAR lansert et mobilspill hvor målet er å hindre at søppel kastes i do.

Har du også lyst til å prøve spillet?

Den enkleste måten å finne spillet på, er å gå inn på http://dontdoit.ivar.no/ med telefonen og laste det ned derfra.

Rogalands avis skrev en flott sak om spillet. Saken kan også leses på nett.

De skriver:

For å redusere mengden søppel i renseanleggene har IVAR startet kampanjen «Don’t DO it», hvor målet er at folk skal slutte å bruke toalettet som en søppelbøtte.

For å nå den unge målgruppen har IVAR lansert et mobilspill, hvor du scorer poeng hver gang du hindrer søppel fra å falle i toalettet.  

– Folk kaster alt mulig rart i toalettet; alt fra hår til kluter og bleier. Med spillet ønsker vi å informere om et alvorlig tema på en morsom måte, sier markedskonsulent i IVAR, Marie Kulander Kvitrud, og legger til at mobilspillet nå har blitt avspilt 181.215 ganger siden det ble lansert.

Tre ting skal i do

I tillegg til spillet er også over 200 av regionens kumlokk blitt dekorert med budskapet «Kun tre ting skal i do. Dopapir er den ene».

– Utgangspunktet for kampanjen var at dette er et stort problem som fører til at pumpestasjonene stopper opp, noe som er både dyrt og tidkrevende, sier Kulander Kvitrud, og legger til at innbyggerne til syvende og sist sparer penger på å være mer nøye med hva de kaster i toalettet. 

– Dersom det kastes mye søppel i toalettet, må vi bruke mye penger på å fjerne det. Det kan på sikt føre til at de kommunale avgiftene må økes, sier hun.

Kreativ folkeopplysning

Vann- og avløpssjef i Stavanger kommune, Jarle Furre, sier kommunen har stor nytte av kampanjen.

– Det er en god måte å få blest rundt et viktig tema på, og det er veldig viktig at folk forholder seg til det kampanjen informerer om, sier Furre, og legger til at det som gjør spillet bra er at du lærer noe mens du har det kjekt. 

– Holdningskampanjer tar tid, men jeg håper dette når inn til de unge, at de tar det til seg og forteller det videre til foreldrene sine, sier Furre.